fredag 19 december 2008

Grattis!

Idag har Oksana avslöjat på sin blogg att hon och fotbolls-"Chippen" har förlovat sig. Jag säger grattis och antar att det kommer att bidra till ett lättare liv för dem i Saudiarabien där det inte uppskattas att man lever tillsammans ogifta. Jag var själv på väg dit för några år sedan för att sitta mer eller mindre inspärrad i ett compound och tro mig, idag är jag glad att jag slapp undan med friheten i behåll. Man kan säkert njuta att ett liv i Saudiarabien om man inte bryr sig om petitesser som att man som kvinna inte för köra bil, gå klädd som du vill, ta ett glas vin till maten eller överhuvudtaget inte vistas utomhus utan en manlig släkting i släptåg. Helt enkelt att som kvinna få din frihet berövad. Tack men nej tack. Nu ska jag dra på mig minikjolen, dricka stora glas vin och festa loss med tjejkompisarna på stan. Detta får tyvärr ske i fantasin eftersom jag är sjuk just nu, men så snart förkylningen släpper är det jag som ska ut och njuta av friheten i att vara kvinna i ett demokratiskt land.

Inga kommentarer: