tisdag 10 mars 2009

Låt ´na vaaaa

Ibland vill jag bara säga det som min mamma sa till min storasyster när vi var små och hon klagade på att jag var så fult klädd att hon inte ville bli sedd med mig på tåget mellan Norrköping och Stockholm: "Låt ´na vaaaaa". Översättning: "Lämna henne i fred". Haha, till min systers stora glädje började jag bry mig så pass mycket om kläder och utseende när jag fyllde 14 år att hon hädanefter inte behövt att skämmas. Men det är ju så det är att vara tonåring tänker jag. Man gör allt för att slippa skämmas. Syrran och jag är väldigt olika. När vi var små skämdes hon för det mesta och jag brydde mig aldrig om nåt. Jag var den som fick gå till Konsum och köpa tamponger till mamma, syrran hade inte gjort det om hon skulle fått en miljon ens en gång. "Någon kunde ju se henne". Hon skolkade om hon hade en fått en finne på näsan, själv gick jag till skolan med hela huvudet inlindat i bandage efter en öronoperation. Och idag är jag glad för att jag var sådan, bekymmerslös och brydde mig inte ett dugg om vad folk skulle tycka och tänka. Särskilt inte om jag såg extra ful ut en viss dag.

Det där har ändrats genom åren, jag bryr mig om hur jag ser ut och hur jag klär mig. Ibland kan jag tycka att det är synd, men sedan tänker jag att "man vill ju inte skrämma slag på folk" och "det är vetenskapligt bevisat att snygga människor lättare får jobb" etc. Under en period, när jag bodde i Libanon, ett land där yta betyder otroligt mycket, blev det istället ett överslag av utseendefixering. Då störde sig syrran på att jag blivit så ytlig. Haha. Det är nog så, att man i Sverige, och ibland i sin egen familj, gör bäst i att vara "lagom". Mellanmjölk liksom. Så att ingen stör sig. Men guuuud vad tråkigt, låt folk vara intresserade av gamla skosnören om de så önskar, av skönhet, fulhet, feminism eller pengar. Mångfald och annorlunda är kul!

Därför tycker jag att det är synd att så många reagerat negativt på Blondin-Bellas debattartikel i Expressen. Säga vad man vill om henne, men hon är faktiskt bara 18 år, har redan tjänat sin första miljon och verkar vara en driven tjej med affärssinne. Hon skriver i debattartikeln att "dagens glastak för kvinnor är just kvinnor". Avundssjuka människor som har jantelagen för inpräntat i benmärgen. Jag säger bara "Låt ´na vaaaa". Låt henne sticka ut och framförallt: låt henne vara den 18-åriga tjej som hon faktiskt är, låt henne tycka att skönhet och kläder är bland det viktigaste i världen.

En person som jag skulle vilja säga "låt ´na vaaa" till är Linda Skugge. Hon gav sig på Ebba von Sydow härom månaden och klagade på att Ebba klagade över att hon är stressad i sitt liv. Skugge tyckte att Ebba borde skaffa barn för att få veta vad riktig stress innebär. Ha! Varför då undrar jag då. Det är som att jämföra sorg, det går inte. Alla har problem, det är deras egna och ingen annan kan säga till någon annan att deras problem inte är viktiga eller fina nog. Ingen har den rätten. Hämma inte andra att leva sina liv och framförallt: låt inte dig själv bli hämmad av andra.

(P.S. Pratade just nu med syrran för att kolla att det var ok att lämna ut henne såhär på bloggen. Hon skrattade och sa att hon inte bryr sig vad folk tycker lika mycket längre så det var ok och la till en liten notering att "alla kan ändra sig". Det tycker jag är underbart, och jag skulle också vilja lägga till en liten notering: nuförtiden låter vi varandra vara som vi vill vara. Det är ju det som gör oss till just de vi är och det är ju därför vi älskar varandra. D.S.)

Inga kommentarer: