tisdag 14 april 2009

Intervju med Lina Hansson, Hollywood make-up artist

Jag fick mig en pratstund med Lina Hansson, celebrity make-up artist i Hollywood, som var vänlig nog att dela med sig av sina bästa sminktips till oss ladies! Lina började sin bana i London, där hon under 3 år blev upplärd av självaste grundaren av Stila cosmetics, Jeanine Lobell. Därefter flyttade hon till Los Angeles för att bli frilansande make-upartist. Idag har hon gjort jobb för alla de stora modemagasinen såsom Vogue, Elle, In Style och Glamour och har sminkat några av de största skådespelerskorna i Hollywood inför events såsom Oscarsgalan och Golden Globes. För att name-droppa några: Halle Berry, Natalie Portman, Portia di Rossi, Ellen Barkin, Mandy Moore och just nu är hon Zac Effrons privata make-upartist samtidigt som hon är aktuell med den kommande boken "Eco beautiful" som lanseras i maj i USA.

Hej Lina! Hur ser din väg fram till celebrity make-up artist i Hollywood ut?
-"Jag började med att assistera celebrity make-up artisten Jeanine Lobell och hon undervisade mig i makeup artist yrket. Med hennes rekommendation byggde jag upp min egen klientele och några år senare signade jag med en utav de största make-up agenturena i L.A."

Du har sminkat några av de största skådespelerskorna i Hollywood, blir du aldrig "starstruck"?
-"Jag skulle nog inte säga att jag blir starstruck. Dock känner jag mig verkligen lyckligt lottad i och med att jag fått äran att jobba med artister och skådisar som är så framgångsrika."

Har du någon favoritskådespelerska/artist som du brukar sminka?
-"Jag har jobbat med Sir Ben Kingsley som var väldigt rolig och det har varit intressant att fälja Zac Efrons väg till att bli en sådan stor stjärna."

Vem skulle du vilja sminka helst av alla i Hollywood (som du inte arbetat med tidigare)?
-"Jag är en stort fan av Kate Winslet. Jag tycker hon är en otrolig skådespelerska och har en sån naturlig skönhet!"

Har du någon gång sminkat någon kändis som varit besvärlig utöver det vanliga eller är de flesta som en helt vanlig Svensson?
-"Jag har faktiskt haft turen att bara jobba med människor som är väldigt trevliga att ha att göra med."

Har du någon ”musa”?
-"Jeanine Lobell har varit väldigt hjälpsam under mina år som make-up artist så jag skulle nog vilja påstå att hon är min influens."

Var hämtar du din inspiration?
-"Jag håller mig alltid uppdaterad om nya trender i olika modetidningar. Jag hämtar aven gärna inspiration när jag reser i mitt arbete; alltifrån marknaden i Mexiko till klubbmodet i New York."

Har du något riktigt bra make-up knep att dela med dig av?
-"Jag har alltid tyckt att naturlig sminkning är finare än för mycket. Låt din naturliga skönhet skina igenom utan att ha på alltför mycket smink!"

Vilka är dina favoritprodukter?
-"Jag tycker om ekologiskt smink. Mina absoluta favoriter är Josie Maran Cosmetics som har en jättebra tinted moisturizer och Bare Escentuals har superfina ögonskuggor."

Vad är den stora make-up trenden i Hollywood just nu?
-"Smoky eye är väldigt populärt nu med olika färger som grön, plommon eller brun."

Är det någon skillnad på hur svenska tjejer sminkar sig jämfört med amerikanska tjejer?
-"Nej inte speciellt, men jag tycker svenska tjejer alltid sminkar sig väldigt fint. De verkar ha koll på vad som är inne och jag ser nästan aldrig en svensk tjej med för mycket smink eller helt fel färger som inte passar henne."

Din bok ”Eco beautiful” ska lanseras i USA i maj, berätta vad den handlar om.
-"Den handlar om allt ifrån vad man kan kan äta för att få en bättre hy, hemmagjorda hudmasker, tips på ekologiskt smink mm. Jag ville tala om att kvinnor fortfarande kan få sin favorit make-up look genom att byta till ekologiskt smink. Det är bättre för miljön och bättre för hyn samtidigt!"

Har du hört talas om showen ”Ladies night” som årligen går av stapeln i Sverige? Vad tycker du om konceptet att det finns en show exklusivt för kvinnor?
-"Jag har hört talas om Ladies Night genom min kompis som jobbar för denna föreställning, samt flera kvinnor som har sett showen! Jag tycker det är ett kul koncept och jag gillar att media ägnar en kväll om året speciellt till kvinnor."

Slutligen, om du fick välja 3 män som skulle uppträda på Ladies night, vilka skulle det vara?
-"Stevie Wonder, Prince och Sting!"

Tack för tipsen Lina! Och jag lovar att framföra din drömcast till producenten av Ladies night :)

Inga kommentarer: